Kiedy Gothic Remake? Premiera, postępy prac i newsy o grze
Znajdziesz tu wszystkie newsy o Gothic Remake, które pojawiły się na Steamie, oficjalnym Discordzie poświęconym serii Gothic, Twitterze Alkimia Interative (twórców Gothic Remake) i kilku innych, pomniejszych źródłach. Sprawdź też, co do powiedzenia ma wieloletni i zapalony fan serii Gothic (szczególnie G2 NK!) na temat Gothic Remake i tego, w którą stronę zmierzają prace barcelońskiego studia.
Gothic 1 Remake – wszystko, co wiemy, o nadchodzącym restarcie kultowej serii
13 grudnia 2019 roku na platformie Steam pojawił się grywalny teaser Gothic Remake. Demo od THQ Nordic zaskoczyło absolutnie wszystkich fanów serii. Nigdy wcześniej niezapowiadane, z dnia na dzień zyskało ogromną popularność w polskiej części internetu. Wszyscy fani serii pomyśleli wtedy – czyżby miały się spełnić nasze marzenia?
Jednak jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie dostaliśmy do dziś. Demo Gothica Remake pozostawiło mieszane odczucia. Z jednej strony twórcy ze świeżego barcelońskiego studia Alkimia Interactive nie do końca załapali, w czym tkwiła magia oryginalnego Gothica 1. Z drugiej – otwartość w stronę graczy i chęć do wprowadzenia zmian wzbudziły nadzieje, że Gothic Remake może być tym, czego oczekujemy od dobrych kilkunastu lat. Sprawdźmy więc, co wiadomo o nadchodzącym odświeżeniu kultowej serii.
Gothic Remake – demo i to, co po nim zostało
Oryginalnego Gothica 1 ceniliśmy przede wszystkim za klimatyczny, niewielki (ale otwarty) świat i poczucie, że na samym początku jesteśmy absolutnie nikim. Dopiero kolejne wyzwania (niełatwe!) i stopniowe pięcie się po drabinie rozwoju sprawiało, że zyskiwaliśmy coraz większy szacunek wśród szumowin zamieszkujących Górniczą Dolinę. Nie były potrzebne niesamowite efekty specjalne, wybuchy i zwroty akcji – wystarczył charyzmatyczny bohater, wciągająca fabuła i poczucie nieustannego zagrożenia.
Tymczasem Demo Gothic Remake wita nas czym? Durnymi odzywkami bezimiennego bohatera, wybuchami, spowolnieniem czasu (o zgrozo!) i kolorowym, przesadzonym światem. Nie będę streszczał, jak wygląda demo (walktrough znajdziesz na końcu tego podrozdziału), ale skupię się na jego kluczowych aspektach.
Okładka demo Gothic Remake bardzo sprawnie odświeża motyw znany z oryginału
Bohater
Bezimienny z oryginału, choć na początku dostaje oklep od byle szczura, ma gadane, a jego cięte riposty wspominam do dziś. Jednak w tym przypadku twórcom udało się zachować umiar.
Za to w Gothic Remake Bezimienny gada z zębaczami, mruczy pod nosem i udaje cwaniaka, ale nie do końca mu wychodzi to bycie „fajnym”. Jest irytujący. Do tego wygląda dość... dziwnie.
Wygląd bezimie... „Świeżaka” nawiązuje do pierwowzoru, choć muszę przyznać, że jest na Kolonię Karną zdecydowanie „zbyt ładny”
Mam też uwagi względem wyróżniającego się ubioru wszystkich postaci – lśniące, ciężkie zbroje Strażników ze Starego Obozu oraz eleganckie wdzianko Świeżaka zupełnie różnią się od łachmanów, które mieli na sobie skazańcy w oryginalnym G1. Liczę, że w tej sprawie będą poczynione zmiany.
Mimo wszystko sądzę, że twórcy idą w dobrą stronę. I choć pobłądzili na pierwszym rozwidleniu, wskazówki, które otrzymali od graczy w ankiecie, z pewnością w końcu naprowadzą ich na odpowiednią drogę!
Świat przedstawiony
Tutaj mam najwięcej zażaleń. Kolonia Karna była surowa, zimna, dominowała szarość i stonowana kolorystyka. W demie Gothic Remake mamy do czynienia z jakimiś ogromnymi machinami, potężnymi bramami i budowlami, które otaczają niezwykle barwne tereny.
W oryginale podobało mi się to, że brama prowadząca do Placu Wymian była zrobiona z pozbijanych ze sobą niechlujnie desek. Dawało to wrażenie, że jesteśmy w miejscu, w którym w każdej kwestii trzeba było sobie jakoś radzić i wykorzystać wszystkie dostępne (choć nieliczne) środki. Do tego sama Kolonia nie była cukierkową krainą z baśni, a obozem pracy.
Dlatego liczę, że twórcy stonują kolorystykę oraz sprawią, że Górnicza Dolina ponownie stanie się mroczną i niebezpieczną krainą.
Zobacz także: Gothic 1 - mody, w które musisz zagrać w 2023 roku!
System walki
Powiedzmy sobie szczerze – choć walka w G1 i G2 była toporna, nieintuicyjna, prosta i przewidywalna, była też niezwykle satysfakcjonująca. Progres w walce mieczem było widać z każdym wydanym punktem nauki. Opanowanie schematów ataku wrogów w połączeniu z refleksem i odpowiednią siłą sprawiało, że każde starcie było trochę inne, ale równie przyjemne, szczególnie jak na tamte czasy.
No właśnie – na tamte czasy. We współczesnej grze walka rodem z Gothic 1 nigdy by nie przeszła. Dlatego twórcy Gothic Remake pokazali w demie swoją koncepcję, „zmodernizowanego systemu walki bazującego na założeniach pierwotnego”.
Walka w Gothic Remake demo do złudzenia przypomina starcia w For Honor
I to jest pomysł, który może się sprawdzić. Nie wyobrażam sobie walki mieczem w Gothic Remake rodem z Wiedźmina czy innych RPG, gdzie bohaterem jest ktoś o nadludzkich zdolnościach. Za to inspiracje For Honor są jak najbardziej sensowne. Czuć ciężar miecza, walczący też nie są z tektury, a od szybkiego klikania ważniejsza jest taktyka i podejście do wroga. System wymaga oczywiście dopracowania, ale premiera Gothic Remake jest jeszcze daleko, a prace trwają, więc wierzę, że twórcy (szczególnie pod tym względem) nie zawiodą.
To chyba najważniejsze sprawy, które należy poruszyć przy okazji dema Gothic Remake. Dalej znajdziesz bardziej szczegółowe newsy oraz obiecany gameplay:
Gothic Remake – pełzacz, gobliny, zębacze i wygląd innych potworów
Od momentu opublikowania dema Gothic Remake przez ponad rok nie było żadnych nowych wieści ze studia Alkimia Interactive. Jednak twórcy chcieli pokazać, że projekt żyje. I dlatego pokazali nam nową koncepcję pełzacza w Gothic Remake.
Gothic Remake – pełzacz jest znacznie ciekawszym potworem niż w oryginale!
I trzeba przyznać – ich pomysł robi wrażenie. W oryginalnym Gothic 1 pełzacz wyglądał jak przerośnięty pająk. I choć budził grozę, czając się w mrokach kopalni, nie wykorzystano jego pełnego potencjału. A pełzacz z Gothic 1 Remake wygląda jak budzące grozę monstrum. Już nie mogę się doczekać, by zobaczyć go w grze!
Zobacz także: Gothic 2 – mody do Nocy Kruka po polsku (i z dubbingiem) w 2023 roku
Za to zupełnie nie rozumiem, co stało się z zębaczami. Znany, niebezpieczny, dinozauropodobny drapieżnik, który zakradał się, by zadać jeden, śmiertelny cios zmienił się w przerośniętą jaszczurkę, której urosły ręce. Do tego był to przeciwnik, któremu można było sprostać dopiero na późniejszym etapie rozgrywki.
Starcie z zębaczami na początku dema było, cóż... niefortunne. Pod wieloma względami
W Gothic Remake wyraźnie osłabł, mimo że w pierwszym starciu Świeżak sobie z nimi nie poradził. Dlatego mam nadzieję, że do premiery Gothic Remake zębacza spotkają spore poprawki!
I w ramach ciekawostki – z okazji świąt studio Alkimia Interactive opublikowało krótką animację, która pokazuje gobliny. Choć nie wyglądają zbyt oryginalnie (wyglądają jak gobliny w każdej innej grze fantasy), to wiąże się z nimi jedna ciekawa kwestia.
Z materiału wynika, że w Gothic Remake będziemy mieć do czynienia z kilkoma rodzajami (czy klasami) tych potworów. Świadczy o tym dodatkowe opancerzenie na niektórych jednostkach. Dla przypomnienia – w Gothic 1 i 2 gobliny również różniły się między sobą wielkością i uzbrojeniem.
W demie Gothic Remake zobaczyliśmy również wilki (nie wyróżniają się niczym szczególnym) i ścierwojady, których wygląd to totalna pomyłka (są niemal takie same jak zębacze). Gracze szybko to wypunktowali i zapewne w oryginale ich wygląd się zmieni.
Więcej potworów niestety nie widzieliśmy. Na kolejne koncepcje (w tym cieniostwora, na którego bardzo liczę!) musimy poczekać do publikacji kolejnych oficjalnych materiałów.
Kim są twórcy Gothica Remake? Kilka słów o Alkimia Interactive
Alkimia Interactive to nowo utworzone barcelońskie studio, którego pierwszym projektem będzie właśnie Gothic 1 Remake. Jak pisali sami twórcy na Discordzie, jeszcze w 2019 roku ich zespół składał się z zaledwie 7 osób. Domyślam się, że teraz ta liczba przynajmniej się podwoiła (jeśli nie potroiła). Należy jednak pamiętać, że to dalej niewielkie studio. Dlatego też proces produkcyjny może trwać dość długo. Wystarczy zaznaczyć, że produkcja dema Gothic Remake trwała niecały rok.
Mimo wszystko cieszy fakt, że twórcy obiecali, że będą brali pod uwagę opinie i konstruktywną krytykę ze strony fanów. To może sprawić, że Gothic Remake będzie dla nas wszystkich spełnieniem wieloletnich marzeń. A kiedy premiera Gothic Remake?
Zobacz także: Gothic 3 – najlepsze mody po polsku i patche w 2023 roku!
Gothic Remake – kiedy premiera? Stan projektu
Do czasu, aż produkcja nie jest na finiszu, twórcy rzadko dzielą się konkretnymi datami premier gry. A jak to robią, to najczęściej i tak ją przekładają.
Podobnie jest z datą premiery Gothic Remake. Nie ma jeszcze oficjalnych informacji na ten temat. Są jednak domysły.
Produkcja rozpoczęła się na przełomie 2018 i 2019 roku. Pod koniec 2019 roku otrzymaliśmy demo. Biorąc pod uwagę, że gra nie musi być bardzo duża, zespół się powiększył, a projekt cały czas jest w fazie rozwojowej, niewykluczone, że więcej konkretnych informacji na temat gry zobaczymy w 2023 roku. Tym bardziej że twórcy jakiś czas temu zapowiedzieli, że wkrótce podzielą się z nami newsami na temat gry.
Do tego zastanawiająca jest informacja na platformie Steam, którą zobaczysz na poniższym zrzucie ekranu. Trafiłem na nią całkowicie przypadkiem – na oficjalnej karcie gry na Steam nie ma informacji o dacie premiery Gothic Remake. Pojawia się ona za to, jeśli najedzie się na tę kartę z zakładki z ostatnimi newsami na temat gry. Zgodnie z tym, Gothic Remake może mieć premierę pod koniec marca 2023 roku.
Gothic Remake – premiera planowana jest na 31 marca 2023 roku?
To jednak nieoficjalna, niepotwierdzona informacja. Równie dobrze może być to błąd lub niedopatrzenie. Mimo to 5-letni okres produkcyjny wydaje się całkowicie możliwy i niewykluczone, że ta data może mieć jakiś sens.
Zobacz także: Remake a remaster – co to znaczy? Czy dziś to rozróżnienie ma sens?
Czy warto czekać na Gothic 1 Remake?
Zdecydowanie, choć polecam nie mieć wygórowanych wymagań. Grę tworzy niewielkie studio, które nie miało wcześniej do czynienia z serią. Wokół Gothica narosło też mnóstwo mitów, a sami fani są bardzo wymagający. Może się więc okazać, że nieważne, co stworzy Alkimia Interactive, nigdy nie będzie to wystarczające dla największych wielbicieli serii.
Będzie to też zupełnie inna gra, inne mechaniki, inny charakter najważniejszych postaci. Inspiracje z pewnością będą widoczne, ale trzeba pamiętać, że nie będzie to ten sam Gothic, którego regularnie ogrywamy od ponad 20 lat.
Zobacz także: Czy to w końcu Gothic MMORPG z prawdziwego zdarzenia? Recenzja serwera Axyl