Newsy
Inne

24.03.2022 10:00

Technologia FSR 2.0 od AMD ze wsparciem dla grafik Nvidii i Xboxa

Nowa generacja technologii upscallingu od AMD – FidelityFX Super Resolution – została zaprezentowana w tym tygodniu na targach GDC. Jednak to, co najważniejsze, to fakt, że FSR 2.0 będzie dostępne nie tylko na urządzeniach AMD, ale również Nvidii i Microsoftu (Xbox).

Czym jest FSR od AMD i jak działa?

W dużym skrócie – to technologia upscallingu konkurencyjna względem DLSS od Nvidii. Choć działa na podobnej zasadzie (wykorzystuje się sztuczną inteligencję do podbijania rozdzielczości, kosztem niewielkiego zmniejszenia wydajności), ma kilka dodatkowych zalet. Przede wszystkim nie potrzebuje karty graficznej dedykowanej do maszynowego uczenia się (takiej jak grafiki z serii RTX). Technologia FSR będzie więc znacznie bardziej dostępna niż DLSS (lub DLDSR) od Nvidii.

FSR 2.0 ma pojawić się już w 2. kwartale 2022 roku i wspierać takie gry jak wydany już Deathloop czy nadchodzące Forspoken. Gracze do dyspozycji otrzymają 3 różne tryby graficzne: jakościowy, zbalansowany i wydajnościowy.

Na poniższej grafice znajdziesz porównanie tego, jak wygląda Deathloop w trybie vanilla, po włączeniu FSR w wersji 1.0 oraz nadchodzącej wersji 2.0:

porownanie graficzne w grze deathloop z fsr 2.0

Kompresja obrazu może spowodować zatarcie się różnic, dlatego poniżej znajdziesz materiał wideo z analogicznym porównaniem:

FSR 2.0 – wymagania sprzętowe

Upscalling do rozdzielczości 4K wymaga karty graficznej AMD Radeon RX 5700 lub lepszej albo GeForce RTX 2070 lub lepszej.

Z kolei upscalling do rozdzielczości FULL HD (1080p) z FSR 2.0 ma znacznie mniejsze wymagania sprzętowe – kartę AMD Radeon RX 590 lub GeForce GTX 1070. To oznacza, że technologia będzie dostępna nawet na 6-letnich urządzeniach (karta GTX 1070 pojawiła się na rynku w 2016 roku).

To w kwestii PC. A co z Xboxami? Twórcy technologii mówią, że FSR 2.0 pojawi się na Xboxach, ale na ten moment nie wyznaczają żadnej konkretnej daty ani gry, która będzie ją obsługiwała.