Direct Storage w Windows 10 i 11? Microsoft wprowadza technologię na PC
Microsoft oficjalnie zapowiedział wsparcie dla technologii Direct Storage na PC. Dzięki niej znacznie skrócą się czasy ładowania w grach. Jakie produkcje będą wykorzystywały nową technologię? Jakie są jej wymagania?
Direct Storage na Windows 10 i 11
O planach wprowadzenia na PC znanej z konsol Xbox Series technologii pisaliśmy już w lipcowym artykule o Direct Storage. Pod koniec zeszłego tygodnia poznaliśmy w końcu konkretne plany Microsoftu.
Na blogu deweloperskim Microsoftu pojawiła się informacja, że korporacja udostępni Api Direct Storage wszystkim swoim partnerom. Wraz z tym pojawi się publiczne wydanie zestawu narzędzi deweloperskich, które ma rozpocząć nową erę krótkich czasów ładowania w grach komputerowych. Ma to być możliwe dzięki umożliwieniu programistom pełnego wykorzystania szybkości najnowszych dysków SSD NVMe.
Schemat działania technologii Direct Storage
Pierwotnie technologia Direct Storage miała się pojawić wyłącznie w Windows 11 (w którym większą wagę przyłożono do zoptymalizowania procesów zarządzania pamięcią. Do koncentrowania się na tworzeniu gier pod Windows 11 zachęca sam Microsoft, zaznaczając jednak, że technologia będzie też obsługiwana na komputerach z Windows 10.
Wymagania sprzętowe Direct Storage na PC
Choć cieszy fakt, że Direct Storage będzie dostępne na dwóch najnowszych systemach Microsoftu, nie wszyscy gracze będą mogli z tej technologii skorzystać. Wynika to z konieczności posiadania dysku SSD z technologią NVMe, która, choć powszechna, nie jest standardem dla kilkuletnich sprzętów.
Gdy dyski NVMe staną się powszechne, Direct Storage z pewnością będzie standardem w branży
Jest to jednak dobra wiadomość na przyszłość – dzięki temu nawet bardzo rozbudowane i szczegółowe otwarte światy będą wczytywały się w kilka chwil!
Nowe gry ze wsparciem dla Direct Storage
Należy jednak wstrzymać ekscytację, gdyż na gry wspierające Direct Storage trzeba będzie trochę poczekać. Pierwszą, oficjalnie zapowiedzianą produkcję, która zminimalizuje czasy ładowania, ma być cRPG Forspoken od studia Square Enix.
Więcej informacji na temat tego, jak działa Direct Storage w Forspoken dowiemy się już niebawem. 23 marca na konferencji GDC twórcy gry we współpracy z AMD zaprezentują, jak wyglądała implementacja technologii w grze.
Przypomnijmy, że Direct Storage to technologia Microsoftu, dzięki której gry będą mogły wykorzystywać moc obliczeniową dysków SSD NVMe, by szybciej wczytywać potrzebne zasoby.